Strona 1 z 1

Wahania temperatury

PostNapisane: 26 paź 2018, o 18:26
przez Kamilos
Witam, na wstępie podkreśle, że przegladalem podobne wątki ale żaden nie pokrywa sie z moim problemem. Moje auto to astra h 2005 1.6 twinport Z16XEP. Wczoraj miałem wymienianą pompe wody razem z rozrządem, dzisiaj z ciekawosci odpaliłem menu diagnostyczne i zaskoczenie, otóz w korku temperatura podskoczyla mi do około 100 stopni, podczas dalszej jazdy w miescie wynosila około 95 stopni, wróciłem, zgasiłem silnik.

Po około 30 minutach wsiadlem do auta, pojezdzilem troche, sprawdzam temperature, w czasie jazdy 90-91, na swiatlach około 93-94.
Stanałem na parkingu, temperatura w dosc krótkim czasie wzrosła do 98 stopni, wyjechałem na obwodowke (około 80-90 na liczniku) i z 98 temperatura spadala stopniowo do 86 i dojechalem do swiatel. W dalszej, zwyklej jezdzie po miescie temperatura na swiatlach osiagala max 89-90 stopni, zaś w czasie jazdy 87-89.

Dodam jeszcze, ze przed powyższa jazda podczas postoju rozgrzał mi sie silnik do 113 stopni, a gdy ruszylem i dosc spokojnie (tj. ~60km/h) jezdzilem po miescie to temperatura spadla do 79-81 stopni, na swiatlach max 83.

Nie mam pojęcia co to moze byc, dodam tylko, ze w menu diagnostycznym nad predkoscia i temperatura, wartosc "sens:" wynosiła poczatkowa 8.0-8.5, po postoju z 98 stopni wynosila 7.0-7.5.

Z góry dziekuje za kazda podpowiedz.

Re: Wahania temperatury

PostNapisane: 26 paź 2018, o 20:46
przez miranda
Martwisz się, że silnik nie trzyma stałej temperatury? Przecież to normalne. Silnik pracujący na biegu jałowym ma minimalne chłodzenie więc temperatura rośnie. Jak jedziesz to pompa zwiększa prędkość obiegu płynu. Dochodzi do tego pęd powietrza na chłodnicy więc temperatura spada. Wbrew pozorom silnik pracujący na wyższych obrotach wcale nie musi bardziej się grzać. Zobacz jak rośnie temperatura na biegu jałowym. Wrzuć potem ok. 3 tys. obrotów a temperatura nie wzrośnie a spadnie. Bo właśnie na obrotach pompa ma większą wydajność.

Re: Wahania temperatury

PostNapisane: 26 paź 2018, o 22:32
przez topiq
Przyjrzałbym się pracy termostatu. Odpal silnik, menu testowe, obserwuj jak rośnie temperatura i czy wąż od termostatu do chłodnicy zbyt wcześnie nie robi się gorący. Może po wymianie pompy jakiś syf poleciał w termostat i przyciął go w pozycji lekko otwartej. Stąd takie spadki do 79 st. podczas jazdy. Pompa składana na silikon? Czasem mechanior przesadzi i potem trochę tego silikonu leci w układ. Sprawdzenie nic nie kosztuje prócz czasu ;) Termostat w tych silnikach ma bodajże temp. otwarcia 105 st. bo jak się nie mylę tam jest sterowany elektrycznie. Te wyższe temp. są dla tych silników normą, ale tak niskie do 79 st. bym sprawdził na wszelki ale na postoju. To sterowanie elektroniczne ma na celu uchronić silnik przed przegrzaniem, więc grzałka podgrzewa go, by otworzył się wcześniej. Na postoju łatwiej to sprawdzić, bo pęd powietrza nie leci przez chłodnicę i temperatura nie spada aż tak gwałtownie. Ale skoro silnik zagrzewa się nawet do 113 st. to raczej chyba jest ok.