Strona 1 z 3

1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 17 lis 2019, o 15:48
przez zmijka
Witam,
O jakiegoś roku zmagam się z problemem dziwnie spadających obrotów na biegu jałowym i zimnym silniku. Auto odpala i za pare sekund zaczyna strasznie nie równo pracować silnik, a obroty potrafią spadać do ok 400-500 obr/min i za chwile się podnosić do ponad 1000 obr/min. Podczas tej nierównej pracy silnika czuć zapach benzyny. Gdy chcę ruszyć obroty momentalnie spadają, a auto w ogóle nie reaguje na pedał gazu. Gdy silnik złapie trochę temperatury problem ze spadającymi obrotami i ruszaniem znika. Pozostaje tylko delikatnie nie równa praca silnika oraz podczas chęci szybszego przyśpieszenia auto łapie muła. Tak jak by mu brakowało powietrza. Auto jest wyposażone w LPG BRC. Na gazie auto jeździ w sumie ok, trochę nie równo pracuje silnik.
Podejrzewałem problem z powietrzem lub lewym powietrzem za przepustnicą. Podłączyłem opcoma i podczas diagnozy (ciepły silnik ok. 90 st) zauważyłem, że parametr "Sygnał serwo PWM położenia przepustnicy" waha się w przedziale 15-30 %. Zmierzyłem ten sam parametr w Vectrze 1.8 i tam ten parametr waha się w przedziale 93-96%. Myśląc, że to problem przepustnicy to ją wymieniłem na inną używaną, którą uprzednio dokładnie wyczyściłem z nagaru - problem nie znikł. Wymieniłem wiązkę elektryczną silnika, świece, czujnik temperatury silnika. Wyczyściłem przepływkę i EGR. Przepuszczanie gazu przez wtryski (odpalanie auta na 2 paliwach) wykluczona przez gazownika. Mapy lpg - ok. Jazda np. 100 km na benzynie nie pomaga. Błędów w silniku brak.
Czy ktoś może mi pomóc rozwiązać tą ciekawostkę? Może ktoś spotkał się z tym problemem lub wie co może być odpowiedzialne za taką pracę silnika? Z góry dziękuję za pomoc i wszelakie sugestie.

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 17 lis 2019, o 22:14
przez Wigo48
Powinieneś sprawdzić luzy zaworowe, bo przy małych luzach są podobne objawy.

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 18 lis 2019, o 12:34
przez topiq
Jakie luzy na hydropopychaczach? Toć to nie 1.6 XEP. Żadnych błędów ECU nie rejestruje? To dość dziwne, że przy takich objawach nie wywala żadnego błędu. A w jakiej kondycji jest rozrząd? Może już łańcuch wyciągnięty jak w rowerze pradziadka, albo przeskoczył o oczko? W tych silnikach niestety ale łańcuchy rozrządu też nie są wieczne. Najlepiej jakbyś jakiś film wstawił, jak silnik chodzi. Czy to jest praca na 3 gary (co też ECU powinno zauważyć i dać wypadanie zapłonów). Pomiar kompresji na cylindrach był robiony? Cewka podmieniana na sprawną? Przepustnicę piszesz podmieniałeś na inną używaną, czy masz pewność że ona jest sprawna? Wygląda na problem z automatycznym ssaniem (to się inaczej fachowo nazywa, ale to tak dla uproszczenia). Do sprawdzenia jeszcze czujniki prędkości wału korbowego i wałków rozrządu. Chyba parametry da się odczytać opcomem, ale głowy nie daję. Jak mi padł czujnik wału to w ASO Techem odczytali. Miałem o tyle łatwiej, że padł na amen i wywalił błąd. Gorzej jak dziad szwankuje tylko przed zagrzaniem. Bez błędów po symptomach to ciężko będzie nawet coś pomocnego w TISie znaleźć.

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 18 lis 2019, o 13:37
przez zmijka
Rozrząd kompletny był wymieniony przy 188 tyś, obecnie mam 242 tyś. Mógł mechanik "Mietek" coś źle zrobić podczas wymiany. Przepustnicę wymieniłem ale nie daję ręki sobie uciąć czy była dobra. Dziś na zimnym silniku zdiąłem przewód podciśnienia idący od serwa do kolektora i przytkałem palcem - ciśnienie bardzo słabe, prawie go nie czuć. Powtórzyłem tą czynność na ciepłym silniku i palca trochę wciągało, ciśnienie znacznie większe. Cewki nie wymieniałem, ani nie sprawdzałem kompresji na cylindrach. Mam w domu jakieś nagrania z mojej diagnostyki opcomem, postaram się dziś je zamieścić na jakimś YT i dać link. Przy pierwszej lepszej okazji nagram również jak pracuje silnik. Dokładnie kolego - żadnych błędów, błędy sprawdzane gaz+hamulec, opcom i elm327.

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 18 lis 2019, o 21:39
przez zmijka
Zamieszczam 2 filmiki.
1. Diagnostyka opcomem przy ciepłym silniku ok 95 stopni. https://youtu.be/ISUgYk57Hvc
2. Brak reakcji silnika na odłączanie przepływomierza https://youtu.be/YLLhsCu87ts

Może jutro uda mi się nagrać filmik jak pracuje silnik.

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 19 lis 2019, o 07:53
przez topiq
Opcom pokazałeś na biegu jałowym. Nie widać tam jak pracuje przepływomierz. Stoi na 8 kg/h. Obroty jałowe wydają się ok. Silnik w miarę równo działa, ale pisałeś że masz problem jak jest zimny.
Zrób takie coś. Rano czy po dłuższym postoju podepnij opcoma. Włącz rejestrowanie live data. Odpal silnik i rejestruj działanie silnika aż do zagrzania i poprawy działania silnika. Wyłącz rejestrowanie live data i wrzuć plik z opcoma do wątku najlepiej na jakiś dysk google czy jakiś inny hosting, bo to forum jest bardzo kapryśne jeśli chodzi o format pliku, jaki można dać do załącznika. Możesz też pod koniec rejestracji jeszcze trochę pogazować, nawet tak do podłogi, żebym zobaczył jak pracuje przepustnica i potencjometr pedału gazu. Będzie też widać parametry przepływki. Rejestrować można tylko jeden bank naraz, więc weź ten pierwszy Diagnostyczna lista danych 1, gdzie są wszystkie tego typu parametry jak obroty, przepustnica, czujnik pozycji pedału gazu i reszta 43 parametrów. Na dole masz przycisk Nagrywaj. Po wciśnięciu tego Nagrywania nie można już zmienić listy danych aż do wyłączenia.
Kuźwa ten silnik czy ma 1.2 czy 1.4 tak samo klekocze :/
Ciekawe cóż "Mietek" wymienił w tym rozrządzie. Ciekawi mnie też jak silnik właśnie taki zimny po odpaleniu działa. Bo na ciepłym to nawet w miarę.
Wszystko to można jednym zamachem załatwić. Opcom, nagrywanie, odpalenie silnika i nagranie filmu jak działa na zimnym kiedy kaprysi. Przy okazji na wykresie z live data zerknę na kąt wyprzedzenia zapłonu i stuki na cylindrach. 43 parametry dają jakiś pogląd. Sondy lambda też tam będą widoczne. Co prawda u mnie 1.8 ale może coś się da porównać. A jak nie to trzeba będzie poszukać jakiegoś Z14XEP, który nie ma problemów z porannym wstawaniem ;)

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 19 lis 2019, o 09:26
przez Patrykus
a ja myślałem oglądając drugi wstawiony filmik ze to klekot diesel :D :D

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 19 lis 2019, o 10:42
przez topiq
Na nagraniach niestety te silniki tak brzmią. Zobacz u mnie Corsa C 1.2 https://youtu.be/DxW6lYvIpWk i to jeszcze na oryginalnym rozrządzie po 250 tyś. km. Taka ich chyba uroda. Dla porównania 1.8 https://youtu.be/alUJnmEuat0?t=55
Ale jeżeli zaraz po odpaleniu nie grzechoczą hydropopychacze, to jeszcze chyba nie jest źle. Jednak ten rozrząd to tak średnio brzmi jeżeli był wymieniany. Z ciekawości jaki tam olej lejesz?

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 19 lis 2019, o 22:14
przez zmijka
Jutro postaram się nagrać pracę silnika oraz zrobić zapis live z opcoma. Używam oleju GM 5w30 Dexos2. Taki miałem wpisany w niemieckiej książce serwisowej. Po wymianie rozrządu przez nie długi czas silnik pracował trochę ciszej. Mam do wymiany uszczelkę pod pokrywą zaworów to może uda się sprawdzić jak jest naciągnięty łańcuch.
Obecnie chodzi jak diesel jak pisze
Patrykus napisał(a):a ja myślałem oglądając drugi wstawiony filmik ze to klekot diesel :D :D
- jak stary dobry mercedes z 76' :-)

Re: 1.4 XEP spadające obroty na biegu jałowym

PostNapisane: 22 lis 2019, o 23:38
przez zmijka
Witam,
W końcu znalazło się 5 min by zrobić live + filmik z pracy silnika.
Zrobiłem live do nagrzania się silnika do 100 stopni przy których załącza mi się wiatrak. Gdy temperatura spadła o 2-3 stopnie to przełączyłem auto na gaz tak ok. minutki. Nagrałem też minutę filmiku gdzie w sumie przez całość filmiku słychać jak obroty silnika spadają i rosną. Przy 50 sekundzie widać jak obroty spadły na chwilę. Akurat tego dnia auto jakoś lepiej działo.
Przez cały czas robienia tego live dawało się odczuć nie stabilną pracę silnika. W opcomie było to widać na "TP pozycja przepustnicy". Gdy zaczął silnik falować od razu było widać jak pozycja przepustnicy faluje, a gdy silnik pracował równo to pozycja przepustnicy stabilizowała się.

Linki do plików:
Live: https://drive.google.com/open?id=1wvhYx ... Jn1H2dnwzx
filmik: https://youtu.be/8YUcgh0j6V0