Strona 1 z 1

Demontaż rozrusznika ASTRA H Z14XEP

PostNapisane: 23 mar 2024, o 22:55
przez soltys_viara
Potrzebne będą:
-kanał lub podnośnik I kobyłki
-nasadka długa 13mm
-nasadka 10mm
- przedłużki do nasadek
-grzechotka (bardzo ułatwi pracę)

opcjonalnie: klucz dynamometryczny, preparat do czyszczenia styków, papier ścierny

Przy demontażu rozrusznika mając kanał sprawa dość prosta. Nie mając kanału myślę że da radę to zrobić podnosząc przód auta na kobyłkach. Najpierw odłączamy akumulator, klucz do klem 10mm. Wchodzimy pod auto i nasadką 13mm odkręcamy nakrętkę nr 1, i ściągamy przewód plusowy, następnie nasadką 10mm odkręcamy nakrętkę nr 2 od elektromagnesu.

1a.jpg
1a.jpg (180.88 KiB) Przeglądane 9206 razy


Rozrusznik przykręcony jest na dwóch śrubach, z dolną nie będzie żadnego problemu. Nasadką 13mm odkręcamy najpierw nakrętkę i zdejmujemy oczko z masą a następnie długą nasadką wykręcamy śrubę.

2a.jpg
2a.jpg (175.3 KiB) Przeglądane 9206 razy


Górna śruba nie jest widoczna od dołu. Można ją dostrzec i wymacać od góry, ale najpierw trzeba zrobić sobie do niej dojście najlepiej demontując akumulator, wypinając wtyczkę od cewki i EGRa, następnie demontując uchwyt transportowy silnika z wiązką kabli i wypinając wtyk od sterownika silnika. Jak to zrobić możesz przeczytać w innym moim tutku o czyszczeniu EGR
http://astra-3.pl/forum/viewtopic.php?f=17&t=32301
Pomijamy tam kroki z demontażem podstawy akumulatora, wypinaniem sondy lambda i demontowaniem wspornika pod EGR. Nie spuszczamy tez oczywiście płynu chłodzącego. Jak już odepniemy wyk od sterownika możemy zobaczyć i wymacać drugą śrubę. Na zdjęciu poniżej na śrubę nasunięta jest już nasadka.

3a.jpg
3a.jpg (197 KiB) Przeglądane 9206 razy


Jak ją odkręcić? Bierzemy nasadkę 13mm z odpowiednią przedłużka, z kanału próbujemy nacelować na śrubę, odkładamy przedłużkę na rozrusznik, wychodzimy spod auta, wciskamy łapę od góry i próbujemy nasadzić nasadkę na śrubę, schodzimy pod auto dociskamy nasadkę zakładamy grzechotkę i odkręcamy. Wcześniej trzeba sobie dobrać odpowiedniej długości przedłużkę bo będzie tutaj nam przeszkadzał alternator. Mój zestaw składający się z długiej nasadki, przedłużki miał jeśli dobrze pamiętam 18cm. Da radę to zrobić samemu, można tez poprosić do pomocy drugą osobę, jedna z dołu celuje w śrubę, druga od góry nasadza nasadkę. Obie śruby powinny odkręcić się bez użycia większej siły, nie powinny też być zapieczone lub zardzewiałe. Po wykręceniu śrub wyciągamy rozrusznik, u mnie był mocno „przyklejony”. Poratowałem się małym łomem, jest tam miejsce żeby zaprzeć się i podważyć rozrusznik. Poniżej zdjęcie na koło zamachowe i nr rozrusznika jakby ktoś potrzebował. Ten sam rozrusznik montowany był też w Corsie C, Corsie D i pewnie w wielu innych autach.

Re: Demontaż rozrusznika ASTRA H Z14XEP

PostNapisane: 23 mar 2024, o 22:59
przez soltys_viara
4a.jpg
4a.jpg (132.54 KiB) Przeglądane 9205 razy


5a.jpg
5a.jpg (68.12 KiB) Przeglądane 9205 razy


Montaż w kolejności odwrotnej. Wkładamy rozrusznik łapiemy najpierw dolną śrubę, górną można radę przyłapać palcami od góry, następnie wkręcamy ją tak jak przy wykręcaniu, najlepiej z pomocą drugiej osoby. Moment dla obu śrub 25Nm. Czyścimy wszystkie oczka preparatem lub papierem, nakładamy na swoje miejsce i przykręcamy z wyczuciem. Wpinamy wtyk sterownika silnika, przykręcamy uchwyt transportowy silnika (moment 60Nm) i oczko z masą, mocujemy do niego wiązkę przewodów, wpinamy wtyk od EGR i cewki, przykręcamy akumulator i przykręcamy klemy.
Dziękuję za uwagę :)

Re: Demontaż rozrusznika ASTRA H Z14XEP

PostNapisane: 25 mar 2024, o 09:37
przez admin
Dziękujemy za kolejny manual. Dobra robota.