Strona 1 z 1

Wymiana końcówki drążka kierowniczego Astra H

PostNapisane: 7 sty 2025, o 19:30
przez soltys_viara
Potrzebne będą:
- nowa końcówka drążka, i tutaj w zależności jaki mamy system
ZF lewa nr GM 931 81 232, 1603266
ZF prawa nr GM 931 81 233, 1603267
TRW lewa nr GM 931 86 333, 1603289
TRW prawa nr GM 931 86 332, 1603288
Jak to rozpoznać? Sprzedawca po nr VIN powinien nam to dobrać.
Nie wiem czy możemy sugerować się tym jaki mamy układ wspomagania (to można rozpoznać po kolorze zbiorniczka wyrównawczego z płynem wspomagania, czarny - TRW, biały - ZF) przynajmniej u mnie wspomaganie jest TRW i układ kierowniczy też TRW.
- klucz do kół
- klucz nasadowy 18mm
- klucz płaski 21mm
- podnośnik, kobyłki
- ściągacz, widelec do sworzni
- odrdzewiacz
- klucz dynamometryczny
- kątomierz klucza dynamometrycznego

Podnosimy i zabezpieczamy kobyłkami auto. Odkręcamy i zdejmujemy koło. Wszystkie elementy które będziemy odkręcać dobrze najpierw spryskać odrdzewiaczem i oczyścić wszystkie gwinty. W pierwszej kolejności zaznaczamy do którego momentu wkręcona jest końcówka na drążek. Sposobów jest kilka.
Liczymy ile jest zwojów wolnego gwintu:

zwojekoncowka.jpg
zwojekoncowka.jpg (186.31 KiB) Przeglądane 1923 razy


Mierzymy długość gwintu suwmiarką:

suwmiarkakon.jpg
suwmiarkakon.jpg (235.84 KiB) Przeglądane 1923 razy


Ewentualnie podczas wykręcania końcówki liczymy ilość pełnych obrotów do wykręcenia.

Re: Wymiana końcówki drążka kierowniczego Astra H

PostNapisane: 7 sty 2025, o 19:33
przez soltys_viara
Dobrze jest też zrobić sobie znacznik markerem na osłonie drążka i samym drążku żeby widzieć czy podczas luzowania kontnakrętki lub wykręcania końcówki nie kręcimy samym drążkiem.

znacznik1.jpg
znacznik1.jpg (243.48 KiB) Przeglądane 1922 razy


znacznik2.jpg
znacznik2.jpg (243.17 KiB) Przeglądane 1922 razy


Demontaż zaczynamy od poluzowania nakrętki zabezpieczającej. Czyścimy cały gwint i spryskujemy odrdzewiaczem. Kluczem plaskim 21mm kręcimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak jakbyśmy chcieli nakrętkę wkręcić.

nakretka.jpg
nakretka.jpg (89.05 KiB) Przeglądane 1922 razy

Re: Wymiana końcówki drążka kierowniczego Astra H

PostNapisane: 7 sty 2025, o 19:37
przez soltys_viara
Następnie kluczem 18mm wykręcamy nakrętkę mocująca końcówkę w zwrotnicy. Z tymi rozmiarami kluczy może być różnie w zależności od producenta końcówki.

nakretkakoncowka.jpg
nakretkakoncowka.jpg (244.54 KiB) Przeglądane 1922 razy


Zakładamy ściągacz i wyciągamy końcówkę z zwrotnicy. Jeśli siedzi mocno używamy widelca. Widelec zapewne uszkodzi nam gumową osłonę przegubu ale i tak przecież końcówkę wymieniamy.

sciagacz.jpg
sciagacz.jpg (244.26 KiB) Przeglądane 1922 razy


Wykręcamy końcówkę, jeśli ciężko idzie, kluczem płaskim, tu może być różnie 13-14mm, kontrujemy sobie za kwadratową część drążka, uważając żeby nie kręcić samym drążkiem.

Wkręcamy nową końcówkę albo licząc liczbę obrotów albo mierząc / licząc gwint. Kontrujemy nakrętką. Montujemy końcówkę drążka w zwrotnicy, przykręcamy nową nakrętkę momentem 30Nm + 90° + 15°. Zakładamy koło, przykręcamy momentem 110Nm. Opuszczamy auto. Na koniec należało by podjechać i choć skontrolować zbieżność. U mnie mimo że stara końcówka była TRW nową też założyłem TRW to końcówki różniły się minimalnie długością i po wymianie (mierzyłem gwint suwmiarką) zbieżność miałem delikatnie przestawioną. Dziękuję za uwagę. :D