Głuche stuknięcie przy wrzuceniu jedynki/wstecznego
Napisane: 23 paź 2014, o 16:43
Cześć
Post jest długi, bo chciałem jak najdokladniej opisać całą sytuację:
Pytanie dotyczące pewnych irytujących dolegliwości mojej Astry H GTC 1.9CDTI 120 KM. Wydaje mi się, że następujące objawy są powiązane z jedną przyczyną:
- kiedy hamuję i już wrzucę bieg jałowy przy małej prędkości, puszczę sprzęgło i czekam aż samochód się zatrzyma, to dokładnie w chwili zatrzymania do dźwięku silnika dochodzi jakieś dodatkowe brzęczenie z tą samą częstotliwością (lekko ustaje w chwili gdy puszczę hamulec), słychać to brzęczenie w kabinie, na zewnątrz z powodu hałasu samego silnika trudno jest je usłyszeć
- brzęczenie da się wyeliminować dociskając lewarek zmiany biegow tak, jakbym chciał wrzucić jakiś bieg (kiedy już czuć opór i jest się nagranicy wrzucenia biegu - niezależnie czy mam wcisnięte sprzęgło czy nie). To samo brzęczenie występuje chwilami przy wolnych manewrach, np wciskam na moment sprzęgło albo zmieniam z dwójki na jedynkę przy bardzo ostrym zakręcie na parkingu, mam wrazenie że bardziej prawdopodobne jest pojawienie sie tego brzęczenia przy skręconych kołach
- gdy samochód stoi w miejscu wrzucenie jedynki i wstecznego jest utrudnione, albo trzeba zrobić to mocno (nie występują przy tym żadne zgrzyty ani obce dźwięki), albo pozwolić samochodowi na minimalny ruch w przód lub tył
- w momencie wrzucania jedynki lub wstecznego na prawidłowo wciśniętym sprzęgle, w momencie wbijania biegu samochód dosłownie o 1 cm "bujnie się" do przodu (jedynka) lub tyłu (wsteczny) i występuje przy tym głuche jednorazowe, niemetaliczne puknięcie słyszalne wyraźnie w kabinie. jesli bede wrzucał ten sam bieg po raz kolejny (bez puszczania sprzęgła) to wejdzie gładko, jeśli wysprzęgle i znowu bede chciał wrzucić - znowu puknie i samochód się "kiwnie". Pukniecie jest najglosniejsze gdy bede wrzucal naprzemiennie jedynke i wsteczny, wysprzeglajac pomiedzy zmianami. Nie sadze żeby to była wina nieuregulowanego sprzęgła, bo nic poza tym chwilowym bujaniem na to nie wskazuje.
Dodam, że poza tymi objawami nie dostrzegam żadnych innych. Lewarek nie rusza się na żadnym biegu przy dodawaniu/puszczaniu gazu, żadnego hałasu/szumu ze skrzyni podczas jazdy, szybkiej jazdy itd. Koło dwumasowe wydaje się być w dobrym stanie, żadnego grzechotania przydodawaniu i odpuszczaniu gazu na jałowym, żadnego metalicznego stukuprzy próbie delikatnego ruszania bez gazu na zaciągniętym ręcznym.Synchronizacja musi działać dobrze, mogę bez problemowo i bez tychpuknięć, zgrzytów wrzucać na przykład jedynkę tocząc się.
mogę w razie czego spróbować zarejestrować te dźwięki na filmie.
czy ten stuk to może być przemieszczający się wałek w skrzyni biegów albo coś z dyferencjalem? albo zużyta poduszka pod skrzynia i niespasowanie elementow wskutek tego?
Post jest długi, bo chciałem jak najdokladniej opisać całą sytuację:
Pytanie dotyczące pewnych irytujących dolegliwości mojej Astry H GTC 1.9CDTI 120 KM. Wydaje mi się, że następujące objawy są powiązane z jedną przyczyną:
- kiedy hamuję i już wrzucę bieg jałowy przy małej prędkości, puszczę sprzęgło i czekam aż samochód się zatrzyma, to dokładnie w chwili zatrzymania do dźwięku silnika dochodzi jakieś dodatkowe brzęczenie z tą samą częstotliwością (lekko ustaje w chwili gdy puszczę hamulec), słychać to brzęczenie w kabinie, na zewnątrz z powodu hałasu samego silnika trudno jest je usłyszeć
- brzęczenie da się wyeliminować dociskając lewarek zmiany biegow tak, jakbym chciał wrzucić jakiś bieg (kiedy już czuć opór i jest się nagranicy wrzucenia biegu - niezależnie czy mam wcisnięte sprzęgło czy nie). To samo brzęczenie występuje chwilami przy wolnych manewrach, np wciskam na moment sprzęgło albo zmieniam z dwójki na jedynkę przy bardzo ostrym zakręcie na parkingu, mam wrazenie że bardziej prawdopodobne jest pojawienie sie tego brzęczenia przy skręconych kołach
- gdy samochód stoi w miejscu wrzucenie jedynki i wstecznego jest utrudnione, albo trzeba zrobić to mocno (nie występują przy tym żadne zgrzyty ani obce dźwięki), albo pozwolić samochodowi na minimalny ruch w przód lub tył
- w momencie wrzucania jedynki lub wstecznego na prawidłowo wciśniętym sprzęgle, w momencie wbijania biegu samochód dosłownie o 1 cm "bujnie się" do przodu (jedynka) lub tyłu (wsteczny) i występuje przy tym głuche jednorazowe, niemetaliczne puknięcie słyszalne wyraźnie w kabinie. jesli bede wrzucał ten sam bieg po raz kolejny (bez puszczania sprzęgła) to wejdzie gładko, jeśli wysprzęgle i znowu bede chciał wrzucić - znowu puknie i samochód się "kiwnie". Pukniecie jest najglosniejsze gdy bede wrzucal naprzemiennie jedynke i wsteczny, wysprzeglajac pomiedzy zmianami. Nie sadze żeby to była wina nieuregulowanego sprzęgła, bo nic poza tym chwilowym bujaniem na to nie wskazuje.
Dodam, że poza tymi objawami nie dostrzegam żadnych innych. Lewarek nie rusza się na żadnym biegu przy dodawaniu/puszczaniu gazu, żadnego hałasu/szumu ze skrzyni podczas jazdy, szybkiej jazdy itd. Koło dwumasowe wydaje się być w dobrym stanie, żadnego grzechotania przydodawaniu i odpuszczaniu gazu na jałowym, żadnego metalicznego stukuprzy próbie delikatnego ruszania bez gazu na zaciągniętym ręcznym.Synchronizacja musi działać dobrze, mogę bez problemowo i bez tychpuknięć, zgrzytów wrzucać na przykład jedynkę tocząc się.
mogę w razie czego spróbować zarejestrować te dźwięki na filmie.
czy ten stuk to może być przemieszczający się wałek w skrzyni biegów albo coś z dyferencjalem? albo zużyta poduszka pod skrzynia i niespasowanie elementow wskutek tego?