Astra 3 forum Astra H forum

Opel Astra H forum


Przebieg Opel Astra 3 forum gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Cz�ści do Opla Astra H Profesjonalne odzyskiwanie danych

Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Moderator: piotii

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez jactra » 16 kwi 2016, o 13:41

Witam,

Okazało się, że u mnie napięcie przy włączonym pierwszym biegu podawane jest na pin nr 2 we wtyczce a nie nr 3, tak więć poprawiony schemat wygląda tak:

Resztę zrobiłem tak w tym wątku i póki co działa. Zobaczymy jak długo.
Załączniki
2178734600_1460808019.png
2178734600_1460808019.png (7.22 KiB) Przeglądane 15560 razy
jactra
Kierowca
 
Posty: 22
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 12:53
Silnik: 1.6 Z16XEP


Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 10 cze 2016, o 09:06

Cześć.

Mam jedno pytanie odnośnie całego tego tematu związanego z wentylatorami:
Wentylatory od klimy są dwa - jeden zaraz za zderzakiem przed chłodnicą, a drugi zarz za chłodnicą klimy?
Dziś diagnosta powiedział mi, że ciśnienie w układzie klimatyzacji mam za duże i, że ten pierwszy wentylatorek ma chodzić cały czas przy włączonej klimatyzacji, razem z tym z tyłu. Czy zatem problem sterowania 1 biegu opisywany tutaj jest odpowiedzialny również za pracę tego pierwszego wentylatora?

Bardzo proszę o odpowiedź.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez jactra » 10 cze 2016, o 09:17

Temat tu opisywany dotyczy układu z jednym wentylatorem, który odpowiedzialny jest za chłodzenie silnika oraz skraplacza. Co do Twojego układu, nie mam pojęcia, ale jeśli ciśnienie w układzie rośnie to (nie wiem czy wentylator ma więcej niż jeden bieg) albo uszkodzony rezystor odpowiedzialny za pierwszy bieg, albo uszkodzony sam wentylator. Jednak poszukiwania rozpocząłbym od sprawdzenia bezpieczników i przekaźników. Odpiąłbym wentylator i przy załączonej klimie sprawdziłbym czy jest podawane zasilanie na gniazdo do którego podłączony jest wentylator.
jactra
Kierowca
 
Posty: 22
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 12:53
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 10 cze 2016, o 09:21

Wentylator umieszczony za chłodnicą na pewno ma dwa biegi i na pewno pierwszy z nich jest uszkodzony. Tego jestem pewien. Potwierdzono mi to również w ASO. Pytanie sprowadza się więc teraz do tego, czy "myk" opisywany w tym wątku mogę zastosować do swojego wentylatora? Tego za chłodnicą?
Przyczyny dlaczego nie pracuje ten pierwszy przed chłodnicą poszukam.

Czy to będą np. bezpieczniki 5 i 6 w wariancie 2? (Auto z 2007)
http://astra-3.pl/porada-astra-h-bezpie ... iki-silnik

Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez jactra » 10 cze 2016, o 09:38

Czyli rozumiem, że wentylator na drugim biegu się załącza? Czy wymuszono za pomocą komputera pracę na drugim biegu? Jeśli tak to znaczy że wentylator jest sprawny. Jeśli nie sprawdzano, to można podłączyć wentylator na krótko do aku i sprawdzić czy kręci. Powinien wtedy zakręcić na drugim biegu, bo ten zazwyczaj jest załączany z pominięciem rezystora.

Na załączonym schemacie to 5 i 6 bezpiecznik oraz przekaźniki K1 i K2 jeśli dobrze pamiętam
jactra
Kierowca
 
Posty: 22
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 12:53
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 10 cze 2016, o 09:45

Tak. Ten wentylator umieszczony za chłodnicą załącza się co jakiś czas i od razu na II biegu.
Wentylator umieszczony przed chłodnicą nie pracuje w ogóle. Wygląda, że za to odpowiedzialne są przekaźniki K11, K12 i K13.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez jactra » 10 cze 2016, o 10:02

Ok, więc nie załącza się ten za chłodnicą, który prawdopodobnie odpowiedzialny jest za klimatyzację. Ten przed chłodnicą (stojąc przed zderzakiem) jest odpowiedzialny za chłodzenie silnika. Czy po załączeniu klimy powinny pracować oba? Tego nie jestem pewien. Po co miałby się załączać ten przed chłodnicą? Jeśli silnik nie osiąga odpowiednio wysokiej temperatury to pewnie się nie załącza. Za to odpowiedzialny jest czujnik temperatury na chłodnicy, który wysyła info do sterownika a ten do przekaźnika. Co do drugiego wentylatora, nie pozostaje nic innego jak go wytargać i sprawdzić ów rezystor. I teraz czy można zastosować opisywane tu rozwiązanie, ja osobiście nie wiem. Ponieważ wszystko zależy od parametrów wentylatora. Jeśli jesteś w stanie ustalić jaką ma moc to będziesz mógł ustalić jaki rezystor trzeba zastosować. U mnie zadziałał drut oporowy kanthal o dł. 70 cm o przekroju 0,8mm. Montowałem to wszystko w kwietniu. Do tej pory wymieniłam raz bezpiecznik termiczny, który się spalił po miesiącu pracy i miało to miejsce przy 27 st. C. Czy z powodu przegrzania opornika, czy innego, trudno powiedzieć
Ostatnio edytowano 10 cze 2016, o 10:10 przez jactra, łącznie edytowano 1 raz
jactra
Kierowca
 
Posty: 22
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 12:53
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 10 cze 2016, o 10:10

Nie jestem pewien, czy się zrozumieliśmy do końca. Ale żeby uniknąć niedomówień, to później lub w weekend zamieszczę fotki i dojdziemy co jest co.
Tymczasem posprawdzam aparaturę zabezpieczającą i sterującą. Dziękuję za podjęcie tematu.

Edit:

Tak to wygląda. temp. silnika widoczna, a więc niezależnie od niej to wszystko pracuje:

https://www.youtube.com/watch?v=GxLnSBP3p_8

Od klimatyzacji jest tylko ten wentylator, widoczny również na ww. filmie, tak?

DSC_1545.jpg
DSC_1545.jpg (53.64 KiB) Przeglądane 15465 razy


A osławiony rezystor skryty jest w tej wtyczce?

DSC_1548.jpg
DSC_1548.jpg (39.46 KiB) Przeglądane 15465 razy


I wentylator umieszczony z tyłu, pomimo tego że włącza się wraz z tym widocznym z przodu, jest od chłodnicy silnika, tak?
Ten:

DSC_1547.jpg
DSC_1547.jpg (38.88 KiB) Przeglądane 15465 razy


Niestety ja, jak mam coś robić z autem to od razu trzęsawka... Także wolę dopytać o wszystko trzy razy, a wiedzieć na pewno.
Wynika nie mniej jednak z tego jasno, że spadły mi z kosmosu jakieś dwa wentylatory klimatyzacji...
Wszystkie bezpieczniki dobre, przekaźniki pracują, na pinach wykonawczych styków przejście jak bajka. Zatem rezystor II biegu.
Załatwię to wg instrukcji z tego wątku czy to nie ten układ mimo to?

Reasumując temat za wysokiego ciśnienia w układzie: po załączeniu się tego II biegu powinno ono gwałtownie regulować się, tak?

Na koniec dodam, że gdy temp. silnika osiągnie już ponad 90 st. C to przy wyłączonej klimatyzacji też uruchamiają się obydwa wentylatory.

Proszę o odpowiedź.

Dodam, że przy okazji sprawdzania przekaźników zrobiłem sobie błąd ECN 64504 (P 0645) i wygooglałem o nim to: "P 0645 A/C Clutch Relay Control Circuit - błąd dotyczy zasilania sprzęgła układu klimatyzacji".

Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez jactra » 11 cze 2016, o 08:25

Myślę, że śmiało możesz próbować. U mnie rezystor ukryty był po drugiej stronie wtyczki, która jest przykręcona do obudowy. Zainteresuj się tyn wątkiem
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... highlight=

Założyłem go jak próbowałem rozwiązać swój problem. Dobrze by było ustalić na który pin we wtyczce jest podawane napięcie przy załączeniu 1-go biegu. Masa zazwyczaj to jest 4-ty pin.
Powodzenia.
jactra
Kierowca
 
Posty: 22
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 12:53
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 11 cze 2016, o 16:37

Ok. Dziękuję za poświęcony czas i odpowiedzi.
Powiedz mi jeszcze, czy pomylenie pinu 2 i 3 nie powoduje żadnych problemów, jak np. jakieś zwarcie? Tylko wentylator nie będzie nadal pracował na 1 biegu?
Opisywane i narysowane w wątku z elektrody mostki pomiędzy pinami mają być wykonane i oprócz tego termik i spirala rezystancyjna, tak?
Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Klimatyzacja i ogrzewanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości

stat4u
Dziękujemy za wsparcie naszego forum firmie KodIT Usługi Informatyczne - Odzyskiwanie danych Poznań.