Astra 3 forum Astra H forum

Opel Astra H forum


Przebieg Opel Astra 3 forum gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Cz�ści do Opla Astra H Profesjonalne odzyskiwanie danych

Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Moderator: piotii

Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez ogon » 18 sie 2013, o 08:32

Witam! Mam do wymiany łożysko koła prawego przedniego ale mam problem z doborem tego łożyska. Dużo czytałem w tym temacie i na obecną chwilę mam mentlik w głowie. Mam Astrę III kombi 1.9Cdti 100KM 2007r. z ABS-em i piasta kół jest na 5 otworów. Wyczytałem że są dwa rodzaje piast na 5 otworów ale nie wiem jaka idzie do mojego auta. Czy na mojej piaście znajdę jakiś numer po którym dojdę jaką piastę mam zamówić???Czy przy wymianie lewej i prawej piasty z łożyskiem obie muszą mieć czujnik ABS czy wystarczy tylko z jednej strony. Może mi ktoś pomóc w doborze tej piasty z łożyskiem????
ogon
Nauka jazdy
 
Posty: 1
Dołączył(a): 18 sie 2013, o 08:31
Silnik: 1.9 CDTI Z19DTL


Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez kaliope » 15 lip 2014, o 22:41

Okazuje się, że strzelone przednie piasty w AH i ZB to dość częsta przypadłość. Padają z dwóch powodów. Albo pada łożysko, albo elektryka, gdyż piasty niestety są zintegrowane z czujnikiem ABS, który jest przy okazji czujnikiem prędkości koła. Tak więc zasadniczo mamy trzy objawy:

a) klasyczne buczenie pochodzące od strzelonego łożyska
b) świecą się ni stąd ni zowąd kontrolki od ABS i ESP
c) szaleje prędkościomierz. Np. stoimy a on pokazuje, że jedziemy z jakąś tam prędkością

UWAGA: W AH i ZB stosowano aż 3 rodzaje piast, kompletnie nie pasujących. Trzeba wiedzieć co się ma u siebie, o czym niżej:

Generalnie wszystkie ‘słabsze’ wersje AH i ZB miały w pierwszych rocznikach lub wciąż mają GM 93178652. Przez słabsze wersje mam na myśli 1.6xep i xer, 1.8xer, 2.0ler, 2.2, 1.9dt, na półoś 22mm, ilość zębów w piaście: 33. Dth ma półoś 24mm, według mojej wiedzy. Musi tak być gdyż nakrętka z czoła trzymająca półoś z piastą ma średnicę gwintu 32mm w z19dt, a 24mm w z19dth.


Od 2006 piasta ta została zmieniona na droższą (półoś wciąż 22mm) o numerze 93188477. Jednak zmienioną ją w 1.6xnt, 1.9dt, 1.7, 20ler, 2.2. Czyli dla 1.6xer or 1.8xer nie zmieniła się. Czyli np AH i ZB 1.8 zawsze ma numer 93178652 bez względu na rocznik.

Po czym poznać którą mamy piastę? Jak mamy ją wyciągniętą, to od razu widać, że starszy model ma ścięte/kanciaste końcówki przy otworach na śruby a gumowa osłona przewodu przy piaście jest również kanciasta, o prostych kątach. W późniejszym modelu końcówki przy otworach są półokrągłe a osłona gumowa przewodu jest trójkątna. Jeśli piastę mamy wciąż na aucie, to poznamy ją tylko po osłonie przewodu. Trzeba podnieść auto i rzucić okiem na końcówkę przewodu przy piaście, od strony zacisku hamulca, co widać na tej fotce:

Obrazek


A tu fotka zestawiająca obie piasty. Po lewej stara a po prawej nowa piasta. Obie piasty mają 33 zęby:

Obrazek





Ceny piast w ASO są z kosmosu, odpowiednio 1200 i 1400zł, więc szukamy zamienników, np. polecany SKF. I tak:

Stara piasta GM: 93178652 to SKF: VKBA3651
Nowa piasta GM: 93188477 to SKF: VKBA6688



Piasta dla mocniejszych wersji AH i ZB, tzn dla 19dth oraz z20leh, ma półokrągłe końcówki i trójkątna osłonę przewodu, czyli wygląda niemal identycznie jak ta nowsza wersja dla słabszych AH i ZB. Tak więc patrząc na nowszą wersję słabszych AH i ZB i na piastę dla z19dth i 20leh trudno nam będzie je odróżnić. Ale jest jeden sposób. Trzeba policzyć zęby. Jak pisałem wyżej tamte mają 33 zęby, a piasty dla dth i leh maja 30 zębów. Dla tych wersji istnieją również dwa numery ale, to tylko zmiana numeru a piasty są te same i dla obydwóch numerów SKF ma ten sam model, tzn SKF VKBA 6506.
Pierwszy numer to 93186389, później zmieniony na 93182913.


Uwaga na piasty używane z allegro. Jest ich dziesiątki, zwłaszcza, że te same są dla Astry H i Zafiry B, jednak sprzedawcy nie mają zielonego pojęcia, że są aż 3 rodzaje i najczęściej piszą tylko, że np z 1.9 cdti.

Co zrobić żeby się nie pomylić przy kupnie używki? Jeśli mamy słabsze silniki w AH i ZB, to patrzymy czy mamy osłonę przewodu kanciastą czy trójkątną. Jeśli kanciastą to sprawa jasna, każda kanciasta z allegro musi pasować. Jeśli mamy trójkątną osłonę, to niestety sprzedawca samo może nie wiedzieć czy ma wersję dla słabszych czy mocniejszych AH i ZB. Więc go ładnie prosimy by policzył zęby. Jeśli 33 to dla słabszych silników, jeśli 30 to dla mocniejszych.

Wszystkie 3 piasty z SKF:
Obrazek





A teraz tutek, czyli ‘how to’

Niżej mamy filmik jak wymienić piastę. Co prawda to Pontiac, ale auto należy do grupy GM także u nas jest identycznie.

Czyli tak:
1. Jak nie mamy pneumata to lepiej zacząć od razu od odkręcenia nakrętki 32mm z czoła od osi by sprawdzić czy w ogóle damy radę ją odkręcić. Trzeba wziąć klucz i jakąś dość długą przedłużkę bo bardzo ciężko odkręcić tę nakrętkę. Jest przykręcona ponad 2x mocniej niż śruba od koła. Trzeba jeszcze znaleźć jakiś sposób na skontrowanie całej piasty żeby sie nie kręciła podczas odkręcania, stąd np. ktoś może trzymać nogę na hamulcu.

Obrazek


2. Teraz odkręcamy zacisk wraz z jarzmem od tyłu, 2x19mm. Po ściągnięciu zacisku podwieszamy go żeby nie naciągnąć i urwać przewodu hamulcowego.

Obrazek




3. Odkręcamy tarczę, imbus chyba 5mm

Obrazek


4. odpinamy czujnik ABS'u wychodzący z piasty

5. I teraz odkręcamy 3 śruby trzymające piastę do zwrotnicy. Są widoczne od tyłu, od strony silnika
Tu widać dwie z nich:

Obrazek

A tu już ładnie widać wszystkie trzy:
Obrazek
6. I ściągamy zwrotnicę, zejdzie też metalowa osłona.

7. Skręcamy wszystko z powrotem. Te 3 śruby trzeba przykręcić siłą 90Nm, czyli dość mocno. Jarzmo zacisku hamulca (2x19mm) dokręcamy siłą 100Nm.

8. Nakrętkę trzymająca półoś przykręcamy siłą 250Nm, czyli bardzo mocno, dla porównania koła przykręcamy siłą 110Nm




http://www.youtube.com/watch?v=eB9mrc4K0-c
Ostatnio edytowano 30 lis 2016, o 17:43 przez kaliope, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
kaliope
Starszy klubowicz
 
Posty: 457
Dołączył(a): 15 lip 2014, o 22:39
Lokalizacja: Kraków
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez rebep » 13 paź 2014, o 04:28

Odkopuję

Możecie mi odpowiedzieć jak to w końcu jest: czujnik ABS jest zintegrowany czy nie, bo mam przetarty przewód przy samym czujniku i nie widzi mi się wymiana całej piasty z tak błachego powodu, tym bardziej że na tej aukcji jest sam czujnik (są inne aukcje z wersją na 4 szpilki koła, różne roczniki itp). Czy mogę wymienić sam czujnik?
rebep
Nauka jazdy
 
Posty: 4
Dołączył(a): 4 paź 2014, o 20:20
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez kaliope » 14 paź 2014, o 19:08

Jak widać na fotce, czujnik jest zamontowany na pierścieniu nachodzącym na piastę. Poprosiłem kolegę żeby sprawdził na starej piaście czy da się ściągnąć ten pierścień i mówi że dał radę. Fotki i więcej tutaj: http://klubzafira.pl/forum/podwozie-25/(b)-piasta-przod-nr-opel-1603841-jaki-moze-byc-zastosowany-zamiennik/90/
Avatar użytkownika
kaliope
Starszy klubowicz
 
Posty: 457
Dołączył(a): 15 lip 2014, o 22:39
Lokalizacja: Kraków
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez rebep » 15 paź 2014, o 02:39

@kaliope

Możesz zapytać, czy da się zdemontować bez uszkodzenia sam czujnik z tego pierścienia. Może jest jakoś wsuwany bądź przyklejony. Wygląda mi to na jakąś cewkę w obudowie. Jeśli udałby się taki "myk" to już w ogóle byłoby super ;)
rebep
Nauka jazdy
 
Posty: 4
Dołączył(a): 4 paź 2014, o 20:20
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez kaliope » 15 paź 2014, o 14:42

kolega mówi, że raczej nie ma takiej opcji, że pierścień i czujnik stanowią swego rodzaju całość
Avatar użytkownika
kaliope
Starszy klubowicz
 
Posty: 457
Dołączył(a): 15 lip 2014, o 22:39
Lokalizacja: Kraków
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez RafalKarbowski » 18 lut 2015, o 18:23

Odkopuje

Witam, nie chce zakładać nowego tematu skoro tutaj już dużo zostało powiedziane. Przy cofaniu słyszę tarcie w prawym tylnym kole, podniosłem auto i faktycznie z początku stawiałem na kończące się klocki lub tarcze ale bujałem kołem i luz jest już wyczuwalny. Na 100% piasta i tutaj moje pytanie, orientujecie się może czy tylna piasta w AH 2005 rocznik 1,7 jest rozbieralna i można wymienić łożysko, czy też to jest element nierozbieralny. Z tyłu mam tarcze
RafalKarbowski
Kierowca
 
Posty: 17
Dołączył(a): 13 kwi 2014, o 17:40
Silnik: 1.7 CDTI Z17DTH

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez tuszok » 18 lut 2015, o 18:31

Razem z piastą się wymienia.
Avatar użytkownika
tuszok
Weteran
 
Posty: 657
Dołączył(a): 13 lip 2013, o 13:19
Lokalizacja: CAL
Silnik: 1.6 Z16XER

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez RafalKarbowski » 18 mar 2015, o 21:15

witam

polecił by ktoś jakieś sprawdzone piasty ?
RafalKarbowski
Kierowca
 
Posty: 17
Dołączył(a): 13 kwi 2014, o 17:40
Silnik: 1.7 CDTI Z17DTH

Re: Łożyska kół przednich astra h 1.9 CDTI KM

Postprzez kaliope » 18 mar 2015, o 21:36

najwyższa półka to SKF i FAG, trochę niżej, ale całkiem spoko to Ruville i francuski SNR. Generalnie sprawdź ceny ich wsztstkich i bierz to co tańsze. 700 zł to niestety minimum na dobrą piastę na przód. Sprawdz dokładnie po Vinie jaką masz.
Avatar użytkownika
kaliope
Starszy klubowicz
 
Posty: 457
Dołączył(a): 15 lip 2014, o 22:39
Lokalizacja: Kraków
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Następna strona

Powrót do Zawieszenie, układ kierowniczy, jezdny, hamulcowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości

cron
stat4u
Dziękujemy za wsparcie naszego forum firmie KodIT Usługi Informatyczne - Odzyskiwanie danych Poznań.