przez zonem » 12 paź 2015, o 18:03
Przyglądając się parametrom obu olei wydaje mi się że 8100 x-clean 5W40 będzie lepszy od stosowanego 5W30. Zapewnia minimalnie większą lepkość przez co będzie odporniejszy na zerwanie filmu olejowego, dodatkowo z tego co wyczytałem silniki w astrze są przystosowane do pracy w wyższej temperaturze, na to wskazuje choćby fakt że przy obciążeniu jałowym komputer ustala maksymalną temperaturę silnika na 110 lub 115 stopni (przy normalnym obciążeniu maks 95 stopni). Następny punkt 5w40 ma niższą temperaturę płynięcia -39 stopni/ 5W30 ma -36 stopni. Z tego co również pamiętam oznaczenie klasy letniej xW40 producent miał w oznaczeniach oleju gdzie temperatura otoczenia sięga 30 stopni więc z tej strony też nie ma przeciwwskazań do stosowania 5W40. Osobiście będę miał w najbliższym czasie zalany właśnie ten olej (ze względu na posiadanie LPG, wyższy lepkość letnia będzie wskazana).
Moim zdaniem na plus dla podanego oleju 5W40:
- niższa temperatura płynięcia (mimo tej samej lepkości zimowej)
- wyższa lepkość w całym zakresie - większa odporność na zerwanie filmu olejowego
- wyższa wartość lepkości letniej przy silniku pracującym przy wyższych temperaturach - większa ochrona silnika
- producent dopuszcza takie wartości lepkości lato/zima