Porady, problemy, opinie związanie z silnikami i ogólnie napędem benzynowym i LPG.
Moderator: piotii
przez tuszok » 6 lut 2015, o 22:36
Jak wszyscy wiedzą silniki Z16XER mają zminne fazy rozrządu które odbywają się za pomocą kół ZFR
i są sterowane poprzez zawory selenoidalne.
Posiadacze aut z tym silnikiem napewno spotkali się z problemem klekotania przy rozruchu zimnego silnika u siebie bądź czytali różne tematy i opinie o tym zjawisku. U mnie w aucie też od jakiegoś czasu zaczęło występować to zjawisko więc zabrałem się za diagnozę i eliminację tego klekotania a, że akurat był już czas na wymianę oleju więc zabrałem się za robotę. Zacząłem od wymiany oleju z filtrem. Następnie zdjąłem osłonę rozrządu aby sprawdzić stan kół ZFR i okazało się, że owe koła są zamontowane od nowości na co wskazywała data produkcji
(koła zostały wyprodukowane w 2007r tak jak auto) do tego przebieg wynosi 206000 km więc z góry można było założyć, że koła siadają i należy je wymienić. Ja nie należę do tych którzy odrazu wymieniają jak leci więc zacząłem sprawdzać zachowanie kół i wszystko wskazywało na to, że nie są jeszcze zużyte co mnie zdziwiło gdyż wiem, że inni wymieniali te koła już przy przebiegu ok 30-40tys km . Postanowiłem więc wymontować zaworki selenoidalne i tutaj kolejne zaskoczenie ponieważ one też pochodzą z 2007r. i spodziewałem się że przy tym przebiegu bedą już miały zdemontowane siateczki-filterki(podobno była taka akcja serwisowa) ale okazało się, że siateczki są na swoim miejscu i nie ma na nich żadnego syfu itp co mnie mile zaskoczyło gdyż spodziewałem się inneg widoku .
Skoro filterki jeszcze były więc je zdemontowałem,
wymyłem zarorki i zamontowałem do silnika. Po tej operacjy zalałem silnik olejem,
odpaliłem auto i tutaj kolejne miłe zaskoczenie klekotu brak
Gdybym pojechał z tym problemem do serwisu to prawdopodobnie wyjechał bym lżejszy o ok 2000PLN gdyż diagnoza byłaby jednoznaczna - koła ZFR do wymiany i tak by właśnie zrobili bądź bym usłyszał, że ten typ tak ma i nie ma się czym przejmować. A jak sie okazało ten typ nie musi tak mieć i nie koniecznie trzeba od razu wymieniać koła tylko najpierw trzeba próbować innych sposobów.
Nie wiem jakim sposobem udało się poprzedniemu właścicielowi i mi przejechać ponad 200tys km bez wymiany kół ZFR i zaworków selenoidalnych ale może to zasługa tego, że auto od nowości jeździ na oleju GM dexos2 5W30 long life wymienianym co 10-13tys km a nie tak jak producent zaleca co 30tys km.
Tutaj pierwsze odpalenie po zabiegu
https://www.youtube.com/watch?v=kj8SnI9XCgM&feature=youtu.be
-
tuszok
- Weteran
-
- Posty: 657
- Dołączył(a): 13 lip 2013, o 13:19
- Lokalizacja: CAL
- Silnik: 1.6 Z16XER
przez marcinzorg » 7 lut 2015, o 18:38
Witam.
U mnie też na zimnym silniku jest klekotanie. Ale przy 100 000 tys. planuje wymienić pasek rozrządu i wtedy okaże się czy coś jeszcze wymieniać. Olej zmieniam na firmowy gm co rok po przejechaniu ok 20 tys. A w ogóle przy ilu trzeba wymieniać rozrząd??
-
marcinzorg
- Klubowicz
-
- Posty: 66
- Dołączył(a): 5 kwi 2014, o 17:08
- Silnik: 1.6 Z16XER
przez tuszok » 7 lut 2015, o 18:51
Według producenta 150000km bądź co 10 lat ale warto wcześniej sprawdzić w jakim stanie jest pasek a nie czekać jak wybije przebieg. Co do klekotania to polecam przy wymianie oleju wymontować i wymyć zaworki selenoidalne a napewno wydłuży to żywotność kół ZFR i klekotanie będzie mniejsze.
-
tuszok
- Weteran
-
- Posty: 657
- Dołączył(a): 13 lip 2013, o 13:19
- Lokalizacja: CAL
- Silnik: 1.6 Z16XER
przez kaliope » 19 lut 2015, o 22:17
Zgadzam się, że wyrzucenie sitek pomaga przy klekocie na zimno, ale tylko wtedy jeśli koło są jeszcze ok. Po prostu sitka blokują przepływ oleju i nie ma smarowania takiego jak trzeba. Natomiast jak już się pojawia słynny błąd p0014 (63) (ECN 001463) to już trzeba się przygotować na wyskok z ok 2 tys zł
polecam wątek: http://klubzafira.pl/forum/silnik-23/(b)-z16xer-z18xer-kola-zebate-sterowania-zmienymi-fazami-rozrzadu/
-
kaliope
- Starszy klubowicz
-
- Posty: 457
- Dołączył(a): 15 lip 2014, o 22:39
- Lokalizacja: Kraków
- Silnik: 1.9 CDTI Z19DT
przez kaliope » 20 lut 2015, o 10:34
no jest co najmniej zaskoczony, że fura zrobiła 200kkm bez awarii kół. Z tego co widzę 80, może nawet 90% ludzie nie dochodzi do 100tys. Pewnie w dużej mierze przebieg autostradowy
-
kaliope
- Starszy klubowicz
-
- Posty: 457
- Dołączył(a): 15 lip 2014, o 22:39
- Lokalizacja: Kraków
- Silnik: 1.9 CDTI Z19DT
przez tuszok » 20 lut 2015, o 17:07
Nie wiem jak poprzedni właściciel ale ja zrobiłem autostrada 40000 km na 53000. Auto kupiłem 6000 km po serwisie w Niemczech tzn rozrząd, oleje, filtry, klocki itp.
-
tuszok
- Weteran
-
- Posty: 657
- Dołączył(a): 13 lip 2013, o 13:19
- Lokalizacja: CAL
- Silnik: 1.6 Z16XER
przez kaliope » 20 lut 2015, o 20:15
czytałem dziś żeby jednak może nie wyrzucać tych sitek, bo ładnie zbierają syf, tylko żeby po prostu zmienić zawory na te zmodyfikowane
-
kaliope
- Starszy klubowicz
-
- Posty: 457
- Dołączył(a): 15 lip 2014, o 22:39
- Lokalizacja: Kraków
- Silnik: 1.9 CDTI Z19DT
-
tuszok
- Weteran
-
- Posty: 657
- Dołączył(a): 13 lip 2013, o 13:19
- Lokalizacja: CAL
- Silnik: 1.6 Z16XER
-
tuszok
- Weteran
-
- Posty: 657
- Dołączył(a): 13 lip 2013, o 13:19
- Lokalizacja: CAL
- Silnik: 1.6 Z16XER
Powrót do Napęd, silniki benzynowe i LPG
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 16 gości