Witajcie.
Dziś zajmiemy się regeneracją zacisku hamulcowego.
Jeśli auto ściąga w jedną stronę podczas hamowania, podczas jazdy prosto i praktycznie mamy zerowe hamowania a tarcza jest gorąca to wiedz, że coś się dzieje.
Co potrzeba?
Skrzynki narzędziowej z nasadkami i grzechotkami
klucz dynamometryczny (lub dokręcamy na oko)
wężyk do nasadzenia na odpowietrznik
zestaw naprawczy (z lub bez tłoczka, zależy on naszej sytuacji)
klucze płaskie 11 13 15 17 19 albo cały komplet
komplet imbusów
jakieś oświetlenie
szczotkę drucianą
papier ścierny
pilnik
opalarka lub suszarka
jakieś wkrętaki płaskie (byle by tępe, bo się przydadzą do wciskania uszczelek)
i szmaty
oraz odtłuszczacz
szczypce Morse'a
odrdzewiacz
mały palnik (tak w razie W)
podkładki miedziane
Płyn hamulcowy dot.4
Za pomocą timelapsa nagrałem film, który pokazuje jak to wygląda
https://www.youtube.com/watch?v=LOluWq5Rjb8
Trzeba podnieść auto i postawić na kobyłce, ściągnąć koło. Zaciskamy przewód hamulcowy szczypcami. nie przesadzaj z siłą, bo pęknie przewód. Zaciskamy by nam płynu za dużo nie poleciało. odkręcamy przewód, zacisk i jarzmo. ZAKŁADAJ RĘKAWICZKI JAK PRACUJESZ Z PŁYNEM HAMULCOWYM! JEST ŻRĄCY! Idziesz na stój i wypychasz tłoczek. Potem wyciągasz wszystkie uszczelki. Zabierasz się za odkręcenie odpowietrznika. Jak nie chce iść to uderz raz młotkiem pionowo w odpowietrznik by zruszyć gwint. Jak dalej nie chce iść to psikaj odrdzewiaczem. odczekaj 5 -15 min i ponownie odkręcaj. Jak uda się ruszyć i idzie ciężko to odkręcaj i przykręcaj aż całkowicie wyjdzie odpowietrznik. Jeśli jakimś cudem pęknie, pozostaje tylko użycie wykrętaków.
Gdy wszystkie elementy zostaną odkręcone czas się wziąć za czyszczenie. Wyczyść wszystkie rowki, gdzie przychodzą uszczelki oraz miejsca, gdzie są gumki od prowadnic. Im lepiej to wyczyścisz tym lepiej to wszystko będzie ze sobą działać. Po wyczyszczeniu wszystkiego trzeba to wydmuchać lub umyć. Jeśli skusisz się na mycie musisz potem wszystko bardzo dokładnie wysuszyć i na koniec przetrzeć szmatką by pozbyć się pozostałości wody czy też kamienia. Gdy wszystko ładnie poczyszczone zabieramy się za składanie wszystkiego w odwrotną kolejność do rozbierania.
Gumkę osłaniającą od pyłu nałóż na tłok, a potem to zacisku. rozwiń tą gumkę by łatwiej to wsadzić. Gdy cała gumka wejdzie, obróć parę razy całym tłoczkiem z gumką, aby dokładnie weszła w swój rowek i potem wciśnij cały tłoczek aż do końca. Zamontuj odpowietrznik i teraz czas na jarzmo.
Oceń stan blaszek. możesz je zdemontować i na nowo wyczyścić całe jarzmo skupiając się na powierzchniach do których przychodzą blaszki oraz powierzchnie przyłożenia do piasty. Im czyściejsza powierzchnia tym lepiej. Gdy wszystko wyczyszczone czas zabrać się za składanie.
Zamontuj jarzmo i dokręć momentem 100Nm. Jeśli masz klej do gwintów, zastosuj go.
Załóż klocki hamulcowe.
Przykręć zacisk do jarzma momentem 28Nm/25Nm, jeśli zacisk jest z przodu/ z tyłu i załóż sprężynkę (jeśli zacisk przedni)
Przykręć przewód hamulcowy momentem 40 Nm dając uprzednio nowe podkładki miedziane.
Popuść szczypce.
Czas na odpowietrzanie. Zamontuj wężyk na odpowietrznik, przygotuj pojemniczek np. butelkę.
Otwórz maskę i poluzuj odpowietrznik i korek zbiornika wyrównawczego od płynu hamulcowego. pompuj parę razy pedał hamulca i kontroluj, czy leci płyn hamulcowy. kontroluj także poziom płynu hamulcowego. Nie dopuść, aby pojemnik został do końca opróżniony, bo zapowietrzysz układ ABS.
Gdy płyn wyleci, zakręć odpowietrznik. Teraz przyda się druga osoba. jedna osoba w aucie pompuje pedał hamulca kilka razy aż będzie twardy i niech go trzyma mocno. Druga osoba odkręca i przykręca szybko odpowietrznik podczas gdy druga osoba mocno naciska na pedał hamulca. Poleci parę bąbelków powietrza. Powtórzyć kilkukrotnie czynność, aż będzie leciał sam płyn.
Po odpowietrzeniu skontrolować szczelność zacisku. dokręcić śruby, gdzie jest ewentualny wyciek.
Odtłuść tarcz hamulcową, zdejmij wężyk, załóż gumową osłonkę na odpowietrznik. załóż koło i dokręć śruby momentem 110 Nm. Rób kolejne koło jeśli jest taka potrzeba.
Oświadczam, że jestem jedynym autorem opisu i filmu na platformie youtube.com zamieszczonego w tym opisie naprawy.