Chcesz być informowany o nowych rozwiązaniach usterek, skorzystaj z opcji powiadomień.
Aby sprawdzić znaczenie konkretnego numeru błędu, przejdź tutaj.
Na rozgrzanym silniku (najczęściej w korku) włącza się tryb awaryjny (kontrolka "samochodzik z kluczykiem") i samochód przestaje reagować na naciskanie na pedał gazu. Natomiast obroty silnika ustaliły się na 1100 obr/min.
Pomaga jedynie wyłączenie i ponowne włączenie zapłonu.
Jak już wspomniano wcześniej sytuacja z reguły występowała w mieście podczas bardzo wolnej jazdy lub w korku. Niestety usterka raz również pojawiła się podczas jazdy autostradą! Efekt był łatwy do przewidzenia - nagłe zwalnianie samochodu.
Strach pomyśleć co byłoby, gdyby stało się to podczas wyprzedzania albo skrętu w lewo albo innego niebezpiecznego manewru.
Po odczytaniu błędów OP-COMem stwierdzono następujące błędy:
P1120 - Czujnik 1 i 2 położenia pedału gazu - nieprawidłowa wartość sygnału
P1122 - Czujnik 1 i 2 położenia pedału gazu - nieprawidłowa wartość sygnału
C0242 - Sygnal zadania momentu obrotowego silnika, poza wymaganym zakresem
C0237 - Nieprawidłowy sygnał czujnika położenia pedału przyspieszenia
Rozwiązanie:
Wbrew pozorom rozwiązaniem problemu z regułu wcale nie jest wymiana czy naprawa pedału przyspieszenia, na co przede wszystkim wskazują komunikaty błędów.
Otóż przyczyną tej usterki są najczęściej zabrudzone / zaśniedziałe / obluzowane styki w kostkach połączeniowych lub tym podobne problemy z instalacją elektryczną.
Procedura naprawy jest następująca:
Zaczynamy od skrzynki bezpieczników w komorze silnika. Wyjmujemy i sprawdzamy (oraz ewentualnie oczyszczamy styki) przekaźnik sterownika silnika (patrz: Bezpieczniki i przekaźniki).
Nie zaszkodzi sprawdzić wszystkie bezpieczniki i przekaźniki.
Następnie przechodzimy do ECU (sterownik silnika). Znajduje się on przed lewym (czyli po stronie kierowcy) kołem. Po odkręceniu osłony stwierdzimy zapewne, że
sterownik jest cały zapiaszczony, gdyż nie jest on od dołu niczym osłonięty!
Odłączamy 2 wtyczki i oczyszczamy złącza sprężonym powietrzem. Po przedmuchaniu, wtyczki podłączamy na swoje miejsce.
Czynność najlepiej wykonać na kanale.
Ściągamy i oczyszczamy złącze na kostce pedału przyspieszenia.
Dodatkowo można odkręcić całą skrzynkę bezpieczników i przeczyścić złącza (kostki) znajdujące się pod spodem.
Czynności 1 i 2 z reguły rozwiązują problem. Jeśli nie, warto przejść do kroków 3 i 4.
Aktualizacja: 2016-03-09
Według informacji otrzymanych od naszego użytkownika opisywany tutaj problem może być spowodowany również uszkodzoną wiązką.
Czasem kable nie przewodzą dobrze i zachodzi konieczność ich wymiany. Wtedy czyszczenie styków oraz psikanie płynem do styków nie pomaga.
W pewnym przypadku ciągle włączał się tryb awaryjny. Nawet po wyłączeniu zapłonu i ponownym włączeniu wystarczyło tylko nacisnąć pedał gazu, żeby wywołać znów tryb awaryjny.
Okazało się, że część przewodów nie przewodziła dość dobrze (za duża oporność). Po ich wymianie problem ustąpił.