Chcesz być informowany o nowych rozwiązaniach usterek, skorzystaj z opcji powiadomień.
Aby sprawdzić znaczenie konkretnego numeru błędu, przejdź tutaj.
Częstą usterką Astry H jest zbieranie się wody na progu i jej przeciekanie pod wykładzinę. Najczęściej dotyczy do drzwi przednich.
Powoduje to zawilgocenie samochodu, a w okresie jesiennym zaparowanie szyb lub ich zamarzanie od środka zimą. Wtedy też problem jest najbardziej dotkliwy. Rzadziej dochodzi również do uszkodzenia głośnika (zwłaszcza jego membrany).
Podczas deszczu woda spływająca po szybie powinna spłynąć przez drzwi i wypłynąć przez odpływy znajdujące się na dole drzwi. Niestety czasami zdarza się, że część deszczówki kapie na głośnik, a stąd wypływa pod uszkodzoną uszczelką głośnika na zewnątrz drzwi (ale od środka) wprost na próg.
Rozwiązanie:
Rozwiązanie problemu polega po pierwsze na zastąpieniu uszkodzonej uszczelki głośnika oraz po drugie (ważniejsze) zamontowaniu daszku nad głośnikiem, żeby woda w ogóle na niego nie kapała.
Dużo rzadziej problem może wynikać również z odklejonej folii izolującej na drzwiach.
Potrzebne narzędzia: klucz typu torx T25 z grotem o długości min. 8 cm, mały płaski śrubokręt, pistolet do silikonu, opcjonalnie pistolet do klejenia na ciepło, opcjonalnie widelec :)
Potrzebne materiały: kawałek folii plastikowej lub metalowej, uszczelniacz butylowy (lub ew. silikon dekarski), opcjonalnie klej do klejenia na ciepło i zapasowe spinki.
Aby potwierdzić źródło problemu, najlepiej zdjąć tapicerkę z drzwi. W opisanym przypadku na tapicerce w okolicach głośnika można zauważyć zawilgocenie, pleśń a czasem nawet błoto. Na membranie głośnika również można zauważyć ślady wilgoci i/lub pleśni.
Można również kontrolnie polać drzwi (a właściwie okna) wodą. Po wyjęciu głośnika można zobaczyć na nim krople wody.
Demontaż tapicerki drzwi:
Uwaga: Demontaż tapicerki może doprowadzić do uszkodzenia spinek lub urwania elementów mocujących, dlatego
należy się na tą okoliczność przygotować (zapasowe spinki i klej np. na ciepło).
1. Dla wygody warto opuścić maksymalnie szybę.
2. Odkręcamy 4 wkręty za pomocą klucza torx T25.
3. Za pomocą płaskiego śrubokręta wyciągamy zaślepkę zza klamki wewnętrznej.
Następnie odkręcamy wkręt.
4. Wyciągamy maskownicę wewnętrznego uchwytu drzwi ciągnąc ją z przodu od dołu w górę. Można pomóc sobie płaskim śrubokrętem.
Po jej wyjęciu, odkręcamy 2 wkręty.
5. Następnie wyciągamy maskownicę (osłonę) lusterka. Jest zamocowana na 3 spinkach (po prawej stronie, lewej i na górze).
Powoli odciągamy od prawej strony, następnie od góry, a na koniec wyciągamy lewą stronę.
6. W tym momencie tapicerka trzyma się jeszcze na 5 spinkach (oznaczone czerwonymi strzałkami).
Ściąganie zaczynamy od dołu. Jeśli nie da się jej odciągnąć ręką, można sobie pomóc podważając ją płaskim śrubokrętem w miejscach, gdzie zlokalizowane są spinki.
7. Podobnie postępujemy na boku. Dla prawych drzwi wpierw ściągamy prawy bok, a następnie poluzowujemy lewy bok. Dla drzwi lewych kolejność jest odwrotna.
8. Następnie całą tapicerkę staramy się unieść w górę tak, aby wyczepić czarną plastikową listę przymocowaną do tapicerki z 4 metalowych uchwytów na drzwiach (oznaczone czarnymi strzałkami).
Listwa ta jest przymocowana do tapicerki klejem. W starszych modelach może się nam zdarzyć, że po prostu częściowo się urwie. Wtedy trzeba będzie ją przykleić - np. klejem na ciepło.
9. Odczepiamy linkę (cięgno) od klamki oraz złączki wiązek przewodów (np. od panelu sterowania szybami) - miejsca mocowania oznaczone strzałkami na poniższym zdjęciu.
Aby odczepić cięgno klamki, podnosimy do góry biały zaczep linki, wysuwamy białe mocowanie linki, na koniec wyczepiamy haczyk z uchwytu.
10. Tapicerka jest zdjęta. Może się zdarzyć, że nie wszystkie spinki wyjdą razem z tapicerką i zostaną w drzwiach (widać to na zdjęciu w punkcie 6).
Można próbować je podważać śrubokrętem. Jednak wygodniej zrobić to np. widelcem chwytając za grzybek
Jeśli podczas ściągania tapicerki urwie się nam gniazdo, również można je wykorzystać do wyjęcia spinek.
Następnie spinki montujemy we właściwym gnieździe w tapicerce.
11. Jeśli jakiś zaczep lub listwa urwie się, przyklejamy go klejem na ciepło.
Demontaż głośnika:
12. Odkręcamy 3 wkręty oraz wypinamy kostkę z głośnika. Aby wyciągnąć kostkę z gniazda głośnika trzeba użyć płaskiego śrubokręta.
Śrubokręt wsuwamy w otwór w kostce (oznaczony strzałką), odsuwamy zapadkę i wyciągamy. Czasami kostkę trzeba dodatkowo rozruszać, żeby dała się wyjąć.
13. Prawdopodobnie dolna część uszczelki głośnika będzie uszkodzona (sparciała). Możemy usunąć tylko uszkodzoną część albo całość. W dalszej części uzupełnimy ją uszczelniaczem butylowym.
Daszek nad głośnik:
14. Do wykonania daszku wykorzystaliśmy folię do skoroszytu A4 (długość ok. 30 cm). Ucinamy pasek o szerokości ok. 8-9 cm.
Następnie zaginamy pasek tak, aby otrzymać szersza część miała nie więcej niż 6.5 cm. Węższą część nacinamy co ok. 1 cm.
Całość powinna wyglądać tak jak na poniższym zdjęciu.
Uwaga: Szerokość 6.5 cm wynika z odległości od brzegu drzwi do opuszczonej szyby. Jeśli daszek będzie za szeroki, szyba podczas opuszczania będzie o niego haczyć.
Dla pewności zatem należy zmierzyć u siebie odległość od szyby.
15. Tak zrobiony daszek przymierzamy w otworze głośnika. Jeśli wszystko pasuje i nie koliduje z szybą, możemy go zamocować daszek na stałe.
Po oczyszczeniu blachy drzwi nakładamy uszczelniacz butylowy - w otworze i wokół niego. Nie oszczędzamy przy tym uszczelniacza :)
Należy sprawdzić w instrukcji zakres temperatur w jakich można nakładać uszczelniać. Ogólnie nie powinno być mniej niż 10 stopni.
16. Przygotowujemy głośnik do montażu. W miejsce usuniętej uszkodzonej uszczelki nakładamy uszczelniacz. Również nie oszczędzamy tutaj uszczelniacza.
17. Ostatni raz sprawdzamy, czy szyba nie koliduje z daszkiem. Następnie mocujemy głośnik.
18. Zakładamy teraz tapicerkę i cieszymy się suchym progiem :)
W powyższy sposób usuniemy przyczyny (lub jedną z przyczyn) zawilgocenia samochodu. Wilgoć która już jest (np. pod wykładziną) trzeba również usunąć.