Astra 3 Astra H

Opel Astra H

Przebieg Opel Astra 3 gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie


Chcesz być informowany o nowych rozwiązaniach usterek, skorzystaj z opcji powiadomień.
Aby sprawdzić znaczenie konkretnego numeru błędu, przejdź tutaj.

1. Tryb awaryjny i brak reakcji na pedał gazu - 2012-06-24
2. Dziwne objawy po wymianie akumulatora - 2011-08-18
3. Nieprzyjemny zapach z nawiewów - 2011-09-10
4. Szybki ubytek płynu chłodniczego - 2011-10-05
5. Elektryka tylnych drzwi - nie działają głośniki / centralny zamek / podnoszenie szyb / czujnik zamknięcia drzwi


Opis problemu:
W tylnych drzwiach (w jednych lub obu) nie działają lub źle działają podzepoły elektryczne (głośniki, centralny zamek, podnoszenie szyb, czujnik zamknięcia drzwi)
Jest to niestety typowa przypadłość Astry H oraz Zafiry B.
Nie należy tego lekceważyć, gdyż z biegiem czasu może dojść do dysfunkcji kolejnych elementów albo nawet ich zniszczenia.
Ponadto może w ten sposób dochodzić do upływów prądu, co zimą może doprowadzić do rozładowania akumulatora.

Rozwiązanie:
Usterka ta jest spowodowana z reguły złamanymi, przerwanymi lub przetartymi przewodami w wiązce idącej do tylnych drzwi na odcinku między drzwiami a słupkiem (w gumowej osłonce). Widać to doskonale na poniższym zdjęciu.
Oryginalnie zastosowane przewody są zbyt sztywne do tej roli - zwłaszcza w niskich temperaturach.

Problem ten występuje na tyle często, że warto w kilkuletniej Astrze H zapobiegawczo sprawdzić stan wiązki idącej do tylnych drzwi - nawet jeśli wszystko działa.
Procedura sprawdzenia jest prosta. Wystarczy wykonać kroki 1, 3 i 4 oraz zsunąć maksymalnie gumową osłonę wiązki.

Astra H wiązka tylnych drzwi

Tak jak wyżej napisano problemu tego nie należy lekceważyć. Przystępujemy zatem do naprawy...

Potrzebne narzędzia: ucinaczki do przewodów, nożyczki, lutownica, płaski pilnik (lub coś o podobnym kształcie), opcjonalnie płaskie wkrętaki precyzyjne (zegarmistrzowskie) i zwinne rączki :)
Potrzebne materiały: cyna, koszulki termokurczliwe, taśma izolacyjna, nowe przewody - grubość 1 i 1,5 mm² (można np. na złomowisku/szrocie wyciąć z jakiejś wiązki) - im bardziej giętkie tym lepiej np. z izolacją silikonową, piwo na koniec :)

Naprawa:
1. Zaczynamy od odłączenia akumulatora!

2. Przechodzimy teraz do demontażu listwy progowej (ciągnie się od tylnych drzwi aż po przedni słupek).
Listwa trzyma się tylko na 5 spinkach-zatrzaskach (3 na wysokości przednich drzwi i 2 z tyłu.) Środek jest jedynie zahaczony o listwę na słupku.
Podwijamy uszczelkę drzwi pod tą listwę. Następnie płaskim pilnikiem lub innym płaskim narzędziem (zaleca się do tego specjalny klin) podważamy listwę w miejscach, gdzie znajdują się zatrzaski. Zatrzask powinien wyskoczyć z charakterystycznym kliknięciem.
Gdy zwolnimy już wszystkie zatrzaski, należy jeszcze wyczepić listwę zza listwy na słupku. Trudno to opisać - trzeba to zrobić metodą na wyczucie :)
Po wyczepieniu listwy wystarczy ją unieść i oprzeć np. o przedni fotel.

Astra H listwa progowa przód Astra H listwa progowa tył
Astra H listwa progowa środek

3. Wypinamy wtyczkę z drzwi.
Wciskamy jedną ręką zewnętrzny niebieski pierścień a drugą szary. Usłyszymy kliknięcie i wtedy wyciągamy wtyczkę.

Astra H wtyczka drzwi tylnych

4. Rozpinamy szary pierścień i ściągamy go z wtyczki.

Astra H wtyczka drzwi tylnych Astra H wtyczka drzwi tylnych bez pierścienia

5. Wyciągamy wewnętrzną gumową uszczelkę na słupku.

Astra H uszczelka słupka Astra H uszczelka słupka

6. Wciskamy zewnętrzną gumową uszczelkę do słupka a następnie wyciągamy wszystko (uszczelkę i wiązkę razem z wtyczką) po wewnętrznej stronie. W ten sposób będziemy mieć doskonały dostęp do wiązki.

Astra H uszczelka zewnętrzna słupka Astra H wyciągnięta wiązka

7. Ściągamy karbowaną osłonę wiązki (plastikową). Następnie zsuwamy gumową osłonę wiązki. W ten sposób odsłaniamy miejsce, gdzie dochodzi do uszkodzenia przewodów. Przewody mogą być całkowicie przerwane lub tylko przetarte. Z reguły jest to ok 5-7 cm od wtyczki ale zdarzają się również uszkodzenia przy samej wtyczce.

Astra H przerwane przewody Astra H przetarte przewody

8. Dla wygody rozkładamy wtyczkę tzn. wysuwamy z niej małą płaską wtyczkę. W tym celu małym płaskim wkrętakiem podważamy zatrzask we wtyczce.
Następnie w miarę możliwości wypinamy z wtyczki poszczególne piny na uszkodzonych przewodach. Korzystamy przy tym z małego płaskiego wkrętaka.
Piny wyciągamy pojedynczo, żeby nie pomylić kolejności ich ułożenia we wtyczce.

Astra H wtyczka rozłożona

9. Jeśli przewód ma tylko przetartą izolację, nakładamy na niego koszulkę termokurczliwą (którą oczywiście podgrzewamy). Następnie montujemy pin z powrotem we wtyczce.

Astra H koszulka termokurczliwa

10. Jeśli przewód jest przerwany, należy go koniecznie wymienić. Ucinamy go zatem w odległości ok. 1-1,5 cm od wtyczki tak, żeby po połączeniu z nowym przewodem i nałożeniu koszulki termokurczliwej można było bez problemu wsunąć pin do wtyczki.
Drugie cięcie wykonujemy na długości ok 12-14 cm od wtyczki tak, żeby łączenie znalazło się już za gumową osłoną - najlepiej wewnątrz słupka.
W skrajnych przypadkach uszkodzenie może być tak blisko pinu, że nie da się już tego zalutować. Wtedy pozostaje nam jedynie rozgiąć wsuwkę i wymienić przewód lub wymienić ją nową.

Astra H miejsce łączenia

11. Wstawiamy nowy kawałek przewodu najlepiej o tej samej grubości lub trochę cieńsze. Przed połączeniem z naprawianym przewodem trzeba nań nałożyć koszulki, bo po połączeniu dużo trudniej to zrobić.
Dobrze, żeby kabelek po naprawie miał mniej więcej taką samą długość jak wcześniej - na pewno nie może być krótszy!
Oba łączenia porządnie lutujemy, a następnie nasuwamy koszulkę termokurczliwą i podgrzewamy.

Do izolacji połączeń nie powinniśmy używać taśmy izolacyjnej! Należy to robić tylko w ostateczności, gdy nie da się użyć koszulki. Taśmę można za to z powodzeniem użyć do naprawy drobnych przetarć, w których uszkodzenie nie spowodowało odsłonięcia linki przewodzącej.

Nie lutujemy przerwanych przewodów na odcinku między słupkiem a drzwiami - lutowania mogą być tylko przy samej wtyczce i w słupku!

Astra H naprawiona wiązka

12. Gdy naprawimy już wszystkie przewody, oplatamy całą wiązkę taśmą izolacyjną.
Składamy wtyczkę i nasuwamy gumową oraz plastikową osłonę wiązki.

13. Przekładamy z powrotem wtyczkę i całą wiązkę razem z gumową osłoną przez otwór w słupku na zewnątrz.
Montujemy uszczelki: wewnętrzną i zewnętrzną.

14. Zakładamy szary pierścień na wtyczkę - trzeba go wcześniej odpowiednio nałożyć.

15. Wkładamy wtyczkę do gniazda w drzwiach - powinniśmy usłyszeć kliknięcie.

16. Zakładamy listwę progową. Wpierw mocujemy brzegi, a na końcu łączenie z listwą na słupku. Odwijamy uszczelkę i nakładamy ją na listwę.

17. Podłączamy akumulator. Sprzątamy bałagan i wyciągamy piwo :)

18. Dla świętego spokoju warto co jakiś czas (np. raz na rok lub dwa) sprawdzić stan tych przewodów.

Dodano: 2012-08-26
6. Uszkodzone mocowanie styków żarówki oświetlenia sufitowego - 2016-04-08
7. Uszkodzony przycisk sterowania szybą elektryczną - 2016-10-27
8. Woda na progu, wilgoć pod wykładziną, zaparowane szyby - 2017-03-10


stat4u