Chcesz być informowany o nowych rozwiązaniach usterek, skorzystaj z opcji powiadomień.
Aby sprawdzić znaczenie konkretnego numeru błędu, przejdź tutaj.
W tylnych drzwiach (w jednych lub obu) nie działają lub źle działają podzepoły elektryczne (głośniki, centralny zamek, podnoszenie szyb, czujnik zamknięcia drzwi)
Jest to niestety typowa przypadłość Astry H oraz Zafiry B.
Nie należy tego lekceważyć, gdyż z biegiem czasu może dojść do dysfunkcji kolejnych elementów albo nawet ich zniszczenia.
Ponadto może w ten sposób dochodzić do upływów prądu, co zimą może doprowadzić do rozładowania akumulatora.
Rozwiązanie:
Usterka ta jest spowodowana z reguły złamanymi, przerwanymi lub przetartymi przewodami w wiązce idącej do tylnych drzwi na
odcinku między drzwiami a słupkiem (w gumowej osłonce). Widać to doskonale na poniższym zdjęciu.
Oryginalnie zastosowane przewody są zbyt sztywne do tej roli - zwłaszcza w niskich temperaturach.
Problem ten występuje na tyle często, że warto w kilkuletniej Astrze H zapobiegawczo sprawdzić stan wiązki idącej do tylnych drzwi - nawet jeśli wszystko działa.
Procedura sprawdzenia jest prosta. Wystarczy wykonać kroki 1, 3 i 4 oraz zsunąć maksymalnie gumową osłonę wiązki.
Tak jak wyżej napisano problemu tego nie należy lekceważyć. Przystępujemy zatem do naprawy...
Potrzebne narzędzia: ucinaczki do przewodów, nożyczki, lutownica, płaski pilnik (lub coś o podobnym kształcie), opcjonalnie płaskie wkrętaki precyzyjne (zegarmistrzowskie) i zwinne rączki :) Potrzebne materiały: cyna, koszulki termokurczliwe, taśma izolacyjna, nowe przewody - grubość 1 i 1,5 mm² (można np. na złomowisku/szrocie wyciąć z jakiejś wiązki) - im bardziej giętkie tym lepiej np. z izolacją silikonową, piwo na koniec :)
Naprawa:
1. Zaczynamy od odłączenia akumulatora!
2. Przechodzimy teraz do demontażu listwy progowej (ciągnie się od tylnych drzwi aż po przedni słupek).
Listwa trzyma się tylko na 5 spinkach-zatrzaskach (3 na wysokości przednich drzwi i 2 z tyłu.) Środek jest jedynie zahaczony o listwę na słupku.
Podwijamy uszczelkę drzwi pod tą listwę. Następnie płaskim pilnikiem lub innym płaskim narzędziem (zaleca się do tego specjalny klin)
podważamy listwę w miejscach, gdzie znajdują się zatrzaski. Zatrzask powinien wyskoczyć z charakterystycznym kliknięciem.
Gdy zwolnimy już wszystkie zatrzaski, należy jeszcze wyczepić listwę zza listwy na słupku. Trudno to opisać - trzeba to zrobić metodą na wyczucie :)
Po wyczepieniu listwy wystarczy ją unieść i oprzeć np. o przedni fotel.
3. Wypinamy wtyczkę z drzwi.
Wciskamy jedną ręką zewnętrzny niebieski pierścień a drugą szary. Usłyszymy kliknięcie i wtedy wyciągamy wtyczkę.
4. Rozpinamy szary pierścień i ściągamy go z wtyczki.
5. Wyciągamy wewnętrzną gumową uszczelkę na słupku.
6. Wciskamy zewnętrzną gumową uszczelkę do słupka a następnie wyciągamy wszystko (uszczelkę i wiązkę razem z wtyczką) po wewnętrznej stronie.
W ten sposób będziemy mieć doskonały dostęp do wiązki.
7. Ściągamy karbowaną osłonę wiązki (plastikową). Następnie zsuwamy gumową osłonę wiązki. W ten sposób odsłaniamy miejsce, gdzie dochodzi do
uszkodzenia przewodów. Przewody mogą być całkowicie przerwane lub tylko przetarte. Z reguły jest to ok 5-7 cm od wtyczki ale zdarzają się również
uszkodzenia przy samej wtyczce.
8. Dla wygody rozkładamy wtyczkę tzn. wysuwamy z niej małą płaską wtyczkę. W tym celu małym płaskim wkrętakiem podważamy zatrzask we wtyczce.
Następnie w miarę możliwości wypinamy z wtyczki poszczególne piny na uszkodzonych przewodach. Korzystamy przy tym z małego płaskiego wkrętaka.
Piny wyciągamy pojedynczo, żeby nie pomylić kolejności ich ułożenia we wtyczce.
9. Jeśli przewód ma tylko przetartą izolację, nakładamy na niego koszulkę termokurczliwą (którą oczywiście podgrzewamy).
Następnie montujemy pin z powrotem we wtyczce.
10. Jeśli przewód jest przerwany, należy go koniecznie wymienić.
Ucinamy go zatem w odległości ok. 1-1,5 cm od wtyczki tak, żeby po połączeniu z nowym przewodem i
nałożeniu koszulki termokurczliwej można było bez problemu wsunąć pin do wtyczki.
Drugie cięcie wykonujemy na długości ok 12-14 cm od wtyczki tak, żeby łączenie znalazło się już za gumową osłoną - najlepiej wewnątrz słupka.
W skrajnych przypadkach uszkodzenie może być tak blisko pinu, że nie da się już tego zalutować. Wtedy pozostaje nam jedynie rozgiąć wsuwkę i wymienić przewód
lub wymienić ją nową.
11. Wstawiamy nowy kawałek przewodu najlepiej o tej samej grubości lub trochę cieńsze. Przed połączeniem z naprawianym przewodem trzeba nań nałożyć koszulki,
bo po połączeniu dużo trudniej to zrobić.
Dobrze, żeby kabelek po naprawie miał mniej więcej taką samą długość jak wcześniej - na pewno nie może być krótszy!
Oba łączenia porządnie lutujemy, a następnie nasuwamy koszulkę termokurczliwą i podgrzewamy.
Do izolacji połączeń nie powinniśmy używać taśmy izolacyjnej! Należy to robić tylko w ostateczności, gdy nie da się użyć koszulki.
Taśmę można za to z powodzeniem użyć do naprawy drobnych przetarć, w których uszkodzenie nie spowodowało odsłonięcia linki przewodzącej.
Nie lutujemy przerwanych przewodów na odcinku między słupkiem a drzwiami - lutowania mogą być tylko przy samej wtyczce i w słupku!
12. Gdy naprawimy już wszystkie przewody, oplatamy całą wiązkę taśmą izolacyjną.
Składamy wtyczkę i nasuwamy gumową oraz plastikową osłonę wiązki.
13. Przekładamy z powrotem wtyczkę i całą wiązkę razem z gumową osłoną przez otwór w słupku na zewnątrz.
Montujemy uszczelki: wewnętrzną i zewnętrzną.
14. Zakładamy szary pierścień na wtyczkę - trzeba go wcześniej odpowiednio nałożyć.
15. Wkładamy wtyczkę do gniazda w drzwiach - powinniśmy usłyszeć kliknięcie.
16. Zakładamy listwę progową. Wpierw mocujemy brzegi, a na końcu łączenie z listwą na słupku. Odwijamy uszczelkę i nakładamy ją na listwę.
17. Podłączamy akumulator. Sprzątamy bałagan i wyciągamy piwo :)
18. Dla świętego spokoju warto co jakiś czas (np. raz na rok lub dwa) sprawdzić stan tych przewodów.