W przedniej lampce sufitowej zamontowane są 3 żarówki. Główna (środkowa) typu C10W oraz boczne typu W5W.
O ile wymiana żarówki głównej jest prosta, to niestety z żarówkami bocznymi może być już więcej pracy.
Do całej operacji wymiany żarówek będą nam potrzebne: klucz typu torx T20 oraz płaski śrubokręt (cienki ale szeroki) oraz oczywiście nowa żarówka. Czasem może przydać się również latarka i duże szczypce.
1. Zaczynamy od zdemontowania klosza lampy oraz zaślepek. Przykładowa kolejność ściągania poszczególnych elementów pokazana jest poniższym zdjęciu.
2. Przednią zaślepkę (nr 1) wyciągamy bez użycia narzędzi. Należy wsunąć palec pod zaślepkę od strony okna i z wyczuciem pociągnąć w dół. Powinna bez problemów wyskoczyć z uchwytów.
Ta zaślepka jest tylko wciskana, więc niczego nie trzeba odginać.
Poniżej zaznaczono czerwoną strzałką zaczepy i zatrzaski. Natomiast czarną strzałką oznaczono łączniki części nr 2 i nr 3.
3. Płaskim śrubokrętem podważamy tylną zaślepkę (nr 2) od strony tyłu samochodu. Należy to robić z wyczuciem, aby trafić śrubokrętem między zaślepkę a metalową ramkę zamontowaną w podsufitce.
Metalowej ramki nie wyciągamy z podsufitki! Gdy zaślepka odskoczy od ramki, wyciągamy ją ciągnąć w dół w stronę przedniej szyby. Należy uważac na łączniki elementów nr 2 i nr 3.
4. Zaślepkę nr 3 wyciągniemy wciskając śrubokrętem 2 zatrzaski jednocześnie ciągnąc zaślepkę w dół. Śrubokręt należy wcisnąć w otwory oznaczone strzałkami na zdjęciu poniżej.
Przednią część zaślepki należy wyszarpnąć w dół.
5. Klosz (nr 4) ściągamy podważając (odciągając) śrubokrętem zaczepy w miejscach oznaczonych strzałkami.
6. W tym momencie możemy wymienić żarówkę główną (środkową) - typ C10W. Jeśli jednak chcemy wymienić żarówki boczne lub mocowanie żarówki środkowej jest uszkodzone, musimy zdemontować całą lampę.
7. Demontujemy stelaż lampy. Odkręcamy 2 wkręty za pomocą klucza torx T20. Tutaj można sobie przyświecić latarką, żeby namierzyć wkręty. Przy odrobinie szczęścia
wkręty wykręcą się bez problemu. Jeśli mamy pecha, gwint na wkręcie może się zerwać i ten zacznie się kręcić w kółko. Wtedy ratunkiem jest jednoczesne odkręcanie i ciągnięcie wkrętu w dół.
Kształt tunelu pozwala na wprowadzenie haczyka, którym w razie potrzeby można pociągnąć wkręt. Czasem pomaga również odciąganie lampy w dół.
8. Stelaż lampy trzyma się jeszcze na 4 zatrzaskach, z czego 1 jest niewidoczny z zewnątrz. Najlepiej odginać je palcem w stronę do środka lampy na głębokość ok 5 mm.
Zatrzaski odginamy po jednej ciągnąc jednocześnie lekko w dół. Dopóki nie odczepimy wszystkich zatrzasków nie należy za mocno wyciągać stelaża, gdyż może się on nam później zaklinować i uniemożliwić
wyjęcie z drugiej strony.
9. Odpinamy wtyczkę z dużej kostki oraz rozłączamy małą wtyczkę od taśmy prowadzącej do tylnej lampki. Jeśli tylnej lampki nie mamy, to również tej małej wtyczki nie będzie.
10. Wypinamy mocowanie małej wtyczki. Można to zrobić ściskając płaskim śrubokrętem (lub szczypcami) zatrzaski wtyczki od spodu. W tym momencie stelaż lampy jest "wolny".
11. Żarówkę boczną wyjmujemy przekręcając jej oprawkę o 90 stopni. Przepaloną żarówkę najwygodniej zastąpić gotową żarówką w oprawce montażowej (oznaczenie W5W R10/T10/B10D).
Można również wymienić samą żarówkę przekładając ją w oprawce. Zamiast żarówki można zastosować odpowiadającą jej diodę LED.
12. Składając wszystko wykonujemy czynności od 1 do 11 w odwrotnej kolejności. Części i wszystkie zatrzaski są dobrze spasowane i wszystko bez problemu się składa.
Przy okazji warto od razu wymienić oryginalne wkręty. Mają one za krótki gwint, który podczas wykręcania może się zerwać. Wtedy wkręt będzie trudno wykręcić.
Zamienny wkręt powinien mieć tą samą długość.
|